آشنایی با ابزار قلم زنی روی چوب

انواع مغار | اسپادانا قلم

در این متن قرار است به شرح ابزار قلمزنی روی چوب بپردازیم و بدانیم که هر یک از آنها در چه شرایطی استفاده می شوند.

تمامی رشته ‌ها و شاخه های مرتبط با صنایع چوب می توانند به نوبه خود بی‌ نظیر و شگفتی آفرین باشند. یکی از این رشته ها قلم زنی روی چوب است که اصطلاحا به آن منبت کاری می گویند. اما لازمه انجام درست این هنر آشنایی با تجهیزات و ابزار های مربوط با آن است. از این رو موضوع اصلی این مقاله را به شرح ابزار قلم زنی روی چوب اختصاص داده ‌ایم.

ابزار قلم زنی روی چوب | اسپادانا قلم
ابزار قلم زنی روی چوب | اسپادانا قلم

ابزار قلم زنی روی چوب و موارد استفاده آنها

چاقوی حکاکی

این چاقوها برای مبتدیان جزء بهترین تجهیزات به شمار می‌ روند و در انواع سایز ها تولید می شوند. در برخی از مواقع فقط با همین چاقوها می توان پروژه را به اتمام رساند. از موارد استفاده این تجهیزات می‌ توان به  ترسیم کلی طرح، ایجاد شیار و حفره بر روی چوب اشاره کرد. به علاوه می توان از آنها به منظور ایجاد برجستگی و یا حکاکی نمودن جزئیات نیز کمک گرفت.
این ابزار واجد تیغه مورب، صاف و یا گرد می باشد. چاقو های حکاکی زمانی می توانند به نحو احسنت ایفای نقش کنند که کاملاً تیز باشند در غیر این صورت برای اجرای جزئیات و ظریف کاری مناسب نخواهند بود.

البته باید به حدی تخصص پیدا کنید که بدانید برای ایجاد برش چه میزان فشاری باید اعمال شود. همچنین چگونگی در دست گرفتن این تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردار است.
در حین کمک گرفتن از چاقو های حکاکی باید تمامی موارد ایمنی را رعایت کنید چرا که به علت تیز بودن تیغه ممکن است به دست خود آسیب بزنید.

چاقو حکاکی | اسپادانا قلم
چاقو حکاکی | اسپادانا قلم

اسکنه

دومین ابزار قلم زنی روی چوب که می تواند کیفیت کار را تعیین کند این وسیله است. اسکنه به شکلی طراحی شده که به منظور ایجاد شیار و یا حفره بر روی چوب بسیار مناسب است. با کمک این تجهیزات قادر خواهید بود چوب های غیرضروری را از سطح یا کناره های کار تراش دهید. این ابزارها با توجه به موارد استفاده می توانند در انواع سایز ها تولید شوند. اما به طور کلی اسکنه هایی که به جهت منبت کاری استفاده می شوند در دو گروه اصلی طبقه بندی می گردند.

اسکنه های تخت

در این ابزار منبت کاری تیغه های تعبیه شده فاقد انحنا و به شکل مورب و یا مستطیل تولید می شوند. نمونه های مورب، شکل ذوزنقه ای دارند. از آنها هنگامی استفاده می شود که کاربر قصد زدودن چوب های اضافی در قسمت گوشه ها و یا درون طرح را داشته باشد.
نمونه ‌هایی که تیغه آنها فرم مستطیلی دارند در دو حالت نازک و ضخیم ساخته می شوند. هنگامی که چوب استفاده شده جنس محکم و یا ضخیمی داشته باشد از نمونه هایی که ضخامت تیغه بیشتر است کمک گرفته می شود. زمانی که کاربر قصد کنده کاری و ایجاد شیار های ظریف بر روی سطح کار را داشته باشد تیغه های نازک گزینه مناسب تری خواهند بود.
به طور کلی در حین منبت کاری علاوه بر شناخت تجهیزات، بایستی با چوب ها و ویژگی های کلیدی آنها نیز آشنا شوید.

اسکنه های گوژ

این تجهیزات واجد تیغه هایی به فرم خمیده و یا انحنا دار می باشند. هنگامی که کاربر قصد ایجاد برش هایی به فرم دایره و یا عمیق را داشته باشد از این نمونه ها استفاده می کند. به علت فرم خاص این ابزار قلم زنی روی چوب عموما از آن در مجسمه سازی و حکاکی استفاده می شود. به علاوه در مراحل پایانی و برای تکمیل منبت کاری نیز این ابزار ها به کمک شما خواهند آمد.

منبت کاری | اسپادانا قلم
منبت کاری | اسپادانا قلم

ابزار قلم زنی روی چوب، مغار

این ابزار در حقیقت کلیدی ترین وسیله ای می باشد که در صنایع حکاکی و منبت کاری استفاده می شود. به علت تعبیه تیغه ای با متریال فولاد و بسیار تیز اغلب امور مربوط به قلمزنی با کمک آنها انجام می پذیرد. مغار در انواع سایزها و اشکال قابل تولید و عرضه می باشد. با کمک این ابزار می توان طرح درخواستی را با جزئیات تراشید تا به شکل مورد نظر برسد.

این تجهیزات از لحاظ ساختاری از دو بخش اصلی دسته و تیغه ساخته شده اند. قسمت دسته از متریال چوب و یا پلاستیک می باشد. اگر قرار است این هنر را به شکل حرفه‌ ای دنبال کنید پیشنهاد می کنیم که از دسته های چوبی استفاده کنید چرا که در برابر ضربات چکش مقاومت بیشتری را از خود نشان می دهند.
فاکتور دومی که موجب تمایز بین مغارها می شود تیغه های نصب شده بر روی آنهاست. بر اساس تیغه نصب شده این تجهیزات در انواع مدل های قاشقی، چاقویی، تخت، گلویی، شفره و نیم باز تقسیم می شوند.

_ مدل های چاقویی واجد تیغه هایی با ارتفاع کم هستند و از لحاظ ظاهری همانند چاقو می باشند. به علت فرم خاص تیغه، می توانند حکاکی هایی با ظرافت بالا را انجام دهند.
_ مدل های گلویی را اصطلاحاً مشتی نیز می گویند. به منظور ساخت شیار، انحنا های با عمق کم و یا زیاد کاربرد دارند.
_ مدل های نیم باز به منظور حکاکی بر روی بخش های انحنا دار مفید هستند.
_ مدل های تخت نیز به منظور تراشیدن زمینه کار و ساخت خطوط صاف گزینه خوبی به شمار می روند. در انواع نمونه های تخت قاشقی، تخت سرکج و تخت نیمباز قابل استفاده می باشند.
_ نمونه‌ های شفره از دو لبه صاف اتصال یافته ساخته شده است. از لحاظ ظاهری مثل حرف V انگلیسی می باشند. از این ابزار به منظور تفکیک سازی طرح از زمینه اصلی استفاده می شود. همچنین به منظور حکاکی اعداد، سمبل و اشکال می توان از آن استفاده نمود.

انواع مغار | اسپادانا قلم
انواع مغار | اسپادانا قلم

چکش

از دیگر ابزارهای قلم زنی بر روی چوب میتوان به چکش اشاره نمود. هنگامی که در حال استفاده از تجهیزاتی مثل اسکنه و یا مغار باشید و امکان اعمال فشار با دست نباشد؛ بایستی از چکش کمک بگیرید. چکش های استفاده شده برای حکاکی نباید وزن بالایی داشته باشند تا در حین کار دست کاربر خسته نشود و به تجهیزات منبت کاری نیز آسیبی وارد نشود.

ابزار قلم زنی روی چوب، گیره

در نهایت به معرفی آخرین ابزار منبت کاری یعنی گیره می رسیم. با کمک این ابزار می توانید چوب را در حین تراشیدن به صورت ثابت و فیکس شده نگه دارید. گاهی هم به منظور چسباندن دو تکه چوب از این ابزار بهره می گیرند.

برای آشنایی با ابزار قلمزنی مس یا ابزار قلمزنی نقره، ابزار قلمزنی طلا و ابزار قلمزنی برنج روی دکمه زیر کلیک کنید.

آشنایی با ابزار قلم زنی مس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *