آشنایی با ابزار قلمزنی انگشتر

انگشتر قلم زنی شده | اسپادانا قلم

از جمله اشیایی که هنر قلمزنی با استفاده از ابزار قلمزنی روی آن انجام می شود، انگشتر است. قلمزنی روی انگشتر، با استفاده از ابزار قلمزنی انگشتر انجام می شود.

آشنایی با قلمزنی و ابزار قلم زنی انگشتر

هنر قلمزنی، هنری دیرینه است که از زمان ایران باستان، در ایران به جا مانده است. هنر قلمزنی در واقع تکنیک هایی است که با استفاده از آن روی اشیای فلزی، نقوش مختلفی را ایجاد می کنند.

 قلمزنی روی زیورآلات، ابزار قلمزنی روی انگشتر و جواهرات مختلف، از گرایش ها و کاربرد های متنوع این صنعت است. از جمله اشیایی که هنر قلمزنی با استفاده از ابزار قلمزنی روی آن انجام می شود، انگشتر است. قلمزنی روی انگشتر، با استفاده از ابزار قلمزنی انگشتر انجام می شود که در ادامه بیشتر با این ابزار و وسایل آشنا می شویم.

آشنایی با قلمزنی روی انگشتر

قلم زنی انگشتر جزو دسته قلمزنی زیورآلات محسوب می شود. قلمزنی انگشتر به ریزه قلم نیز معروف است. قلمزنی روی انگشتر از کاربردی ترین انواع قلمزنی است که افراد زیادی در مناطق مختلف از این راه کسب درآمد می کنند و می تواند درآمد زیادی هم برای آن ها به همراه داشته باشد. برای آشنایی با انواع سبک های قلم زنی روی دکمه زیر کلیک کنید و مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

انواع سبک های قلم زنی

ابزار قلمزنی به طور کلی چه چیزهایی هستند؟

ابزارهای قلمزنی و ابزار قلمزنی انگشتر، آلیاژهایی از فلزهای گوناگون هستند که در ساخت ظروف، زیورآلات، جواهرات و… کاربرد دارند. برخی از این ابزارهای قلمزنی به طور مستقیم در صنعت قلمزنی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور مثال برای قلمزنی روی انگشتر از بسیاری از ابزار قلمزنی انگشتر به طور مستقیم استفاده می کنند.

به طور کلی ابزار قلمزنی شامل گیره، انبر، قیچی، چکش، قالب، قلم و… می شود. معمولا کسانی مشغول فعالیت در هنر قلمزنی هستند، از چکش و قلم برای قلمزنی استفاده می کنند و آثار زیبایی را خلق می کنند. چکش هایی که در قلمزنی استفاده می شوند، از سه بخش دسته، بنده و سر تشکیل شده اند. در قلمزنی انگشتر نیز از این ابزارها استفاده بسیاری می شود.

هنر قلمزنی روی انگشتر | اسپادانا قلم
هنر قلمزنی روی انگشتر | اسپادانا قلم

ابزارهایی قلمزنی روی انگشتر

ابزار قلمزنی انگشتر شامل ابزارهای بسیار زیادی می شود که آشنایی با آن ها برای کسانی که در این حرفه کار می کنند یا قصد دارند در این حرفه کار کنند، ضروری است.

ابزارهای قلمزنی به طور کلی شامل دو دسته می شوند. دسته اول ابزارهای اصلی و دسته دوم ابزارهای جانبی هستند. ابزارهای اصلی قلمزنی شامل ابزارهایی چون چکش، قلم، کنده یا تسمه می شوند. در ادامه قصد داریم شما را به طور کامل با بسیاری از ابزارهای قلمزنی به خصوص ابزار قلمزنی انگشتر آشنا کنیم و به کاربردهای هر کدام از آن ها می پردازیم.

ابزارهای قلمزنی | اسپادانا قلم
ابزارهای قلمزنی | اسپادانا قلم

چکش از ابزار اصلی قلمزنی

چکش که جزو دسته ابزارهای اصلی، در ابزار قلمزنی انگشتر محسوب می شوند، از سه بخش تشکیل شده است. قسمت بالایی چکش شامل سر فولادی است که به شکل مخروطی ساخته شده است. قسمت پایینی آن شامل دسته ای چوبی می شود. قسمت میانی آن، شامل رابطی از جنس فلز است که این دو قسمت را به هم متصل می کند.

قلمزن با استفاده از چکش که ابزار قلمزنی انگشتر نیز هست، روی قلم ضربه می زند تا قلم روی سطح جسم حرکت کند و طرح های قلمزنی ایجاد شوند. معمولا سطحی که با آن ضربه می زنند را طوری طراحی می کنند تا در هنگام کار مانع دید قلمزن نشود. هم چنین در ساخت چکش قلمزن توجه می شود که آن را طوری بسازند که سنگین نباشد تا باعث خستگی قلمزن در هنگام کار شود.

قلم از دسته اصلی ابزار قلمزنی

قلم میله ای از جنس فولاد است که معمولا استاد قلمزن آن را می سازد. از قلم برای طراحی و ایجاد نقش ها روی جسم فلزی استفاده می شود. قلم ها با توجه به کارکردی که دارند، دارای ضخامت ها و طول های متفاوتی هستند.

قلم ها که از آن ها به عنوان ابزار قلمزنی انگشتر هم استفاده می کنند دارای انواع مختلفی نیز هستند. از این انواع مختلف می توان به قلم های ریزه کاری، قلم های منبت کاری و مشبک کاری اشاره کرد.

قلم های ریزه کاری که ابزار قلمزنی انگشتر نیز محسوب می شوند، برای ایجاد نقش روی فلز و ایجاد بافت روی جسم کاربرد دارد. قلم هایی که برای ریزه کاری استفاده می شوند دارای انواع مختلفی مثل سنبه، پرداز، ناخنی، بادامی و… هستند که هر کدام از آن ها کاربرد های مختلفی در ابزار قلمزنی انگشتر دارند.

قلم های منبت کاری، قلم هایی شکل دهنده ای هستند که برای برجسته کردن نقش ها یا ایجاد فرورفتگی روی زمینه فلز کاربرد دارد. قلم های منبت کاری نیز مانند قلم های ریزه کاری، دارای انواع مختلفی است. از انواع قلم های منبت کاری می توان به خوشه، بادامی ساده و نیم ور اشاره کرد. بدیهی است که هر کدام از این قلم ها کاربرد های مختلفی در ابزار قلمزنی انگشتر دارند.

قلم های مشبک کاری، قلم های برش دهنده هستند. یکی از کاربردهای قلم مشبک کاری، ضربه زدن برای جدا کردن قطعه ای از جسم فلزی است.

انگشتر قلم زنی شده | اسپادانا قلم
انگشتر قلم زنی شده | اسپادانا قلم

کنده و تسمه جزو ابزار های اصلی ابزار قلم زنی انگشتر

این دو ابزار قلمزنی انگشتر، هر دو از ابزار های اصلی قلمزنی انگشتر هستند. کنده همان طور که از روی اسمش مشخص است، بخشی از تنه درخت است که به عنوان زمینه قلمزنی مورد استفاده قرار می گیرد.

تسمه چیزی شبیه به کمربند است که ممکن است جنس های مختلفی داشته باشد. تسمه می تواند از جنس چرم، پلاستیک یا حتی پارچه باشد. از تسمه برای ثابت نگه داشتن جسم برای قلمزنی بر روی کنده استفاده می شود.

از همه این وسایل به عنوان ابزار قلمزنی انگشتر نیز بهره می گیرند.

ابزارهای جانبی قلمزنی چه چیزهایی هستند؟

این ابزار ها با وجود اینکه جزو دسته جانبی ابزار قلمزنی انگشتر هستند اما طیف گسترده ای از ابزارها را شامل می شود و کاربردهای گوناگونی دارند. برای مثال ابزار های ذوب قیر، ابزارهای قیر ریزی، ابزار های قیر برداری، ابزار هایی برای طرح ریزی نقوش و طرح ها، ابزار های پرداخت و… جزو ابزارهای جانبی قلمزنی محسوب می شوند. هر کدام از این ابزارها شامل ابزارک های گوناگونی می شوند که کاربرد های مختلفی در قلمزنی دارند.

 مهم است که در هنگام استفاده از ابزار قلمزنی انگشتر نکات بهداشتی و ایمنی کار کردن با آن ها را نیز بدانید تا کیفیت کار بالایی در محصول نهایی داشته باشید. در صورتی که علاقه مند به کار قلمزنی هستید، آشنایی با هر کدام از این ابزارک ها و شناخت کارکردهای آن ها از الزامات کار در هنر قلمزنی محسوب می شود.

ابزار قلم زنی انگشتر | اسپادانا قلم
ابزار قلم زنی انگشتر | اسپادانا قلم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *